Projekt eTwinning „Poprzez Niepodległą”

Z początkiem roku szkolnego uczniowie z klas 5a, 5b i 6a biorący udział w kółku historycznym przystąpili do e-learningowego projektu „Poprzez Niepodległą” na platformie eTwinning. Program „promuje współpracę szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oferując szkołom wsparcie, narzędzia oraz usługi”. Ponieważ był to nasz pierwszy projekt tego typu, najpierw nawiązaliśmy współpracę ze szkołami z Polski. Okazja była wyjątkowa, gdyż w 2018 roku przypadała setna rocznica odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Stąd też propozycja projektu „Poprzez Niepodległą”, w którego realizację włączyli się uczniowie naszej szkoły. Projekt był realizowany przez kilka miesięcy, od września 2018 r. do stycznia 2019 r.  Jego założeniem było stworzenie wirtualnego przewodnika po miejscowościach w Polsce, wspólne świętowanie rocznicy odzyskania niepodległości oraz opracowanie poradnika „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci”. W projekcie wzięło udział prawie 100 szkół. Młodzież rozwijała swoje umiejętności korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczniowie:

– logując się na stronę projektu i korzystając z forum zawierali znajomości z uczniami z innych szkół partnerskich biorących udział w projekcie,

– przygotowali swoją propozycję na logo projektu m.in. w programie Canva, następnie głosowali na ich zdaniem najlepszy projekt  w programie Tricider,

– współtworzyli  poradnik dotyczący bezpiecznego korzystania z zasobów  w sieci;

– robili zdjęcia najciekawszych miejsc w naszym mieście, z których utworzyli krótki filmik w programie Filmora – w ten sposób powstał wirtualny przewodnik po naszej miejscowości,

– tworzyli i wysyłali kartki z okazji  100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę,

– współtworzyli kalendarium „Droga Polski do odzyskania niepodległości”,

– układali pytania do interaktywnego quizu, który na zakończenie w ramach podsumowania projektu wspólnie rozwiązali.

W czasie realizacji projektu mieliśmy okazję zapoznać się z fotorelacjami z obchodów stulecia niepodległości w szkołach z różnych zakątków Polski. Pokazaliśmy również, jak my świętowaliśmy  ten szczególny czas. Udział w projekcie był dla wszystkich, łącznie z opiekunem, niezapomnianym doświadczeniem. Podczas jego realizacji poznaliśmy wiele ciekawych narzędzi TIK. W przyszłości planujemy uczestniczyć w projektach  także we współpracy ze szkołami  z Europy, w czasie których uczniowie oprócz umiejętności informatycznych będą doskonalić swoje kompetencje językowe.

Opiekun grupy projektowej

Kamila Podgórska